top of page

Bendik Hofseth

_P4A9792-RedigerWeb Bendik Hofseth konsert.jpg

Bendik Hofseth er en anerkjent musiker, tenor- og sopransaksofonist, komponist og sanger i grenselandet mellom jazz, pop og moderne kunstmusikk. Han er spesielt kjent som medlem av den amerikanske gruppa Steps Ahead, der han på slutten av 80-tallet erstattet den legendariske saksofonisten, Michael Brecker. 

 

Han har gitt ut en rekke imponerende album i eget navn, og i hele sin karriere har han vært en populær sidemann. Som produsent og saksofonist har han medvirket på et hundretalls norske albumutgivelser med flere av landets mest kjente artister. I tillegg har han stått bak bestillingsverk, teater- og filmmusikk og vært solist med flere orkestre, både nasjonalt og internasjonalt. 

 

Som frilansmusiker har han samarbeidet med en rekke berømtheter, noen eksempler er John McLaughlin, Andy Summers (Police), Rickie Lee Jones og Bobby McFerrin. 

 

I mange år var Hofseth tillitsvalgt i norske og internasjonale interesseorganisasjoner for musikere og komponister. Som professor på Institutt for Rytmisk musikk leder han i dag masterprogrammet, Music Business & Management ved Universitetet i Agder. 

I 2011 blir debutalbumet IX kåret til en av Norges 100 beste plater gjennom tidene i "Morgenbladets topp 100". 25 år seinere ble musikken feiret med en tributt-plate der flere av landets toppartister, blant annet Morten Harket, Kjetil Bjørnstad og Silje Nergård, gjør sine egne tolkninger av låtene. De siste årene har Hofseth gitt ut fire kritikerroste album der fellesnevneren er hyllest til skogen (Forest Quadrology). 

Bendik Hofseth har alltid vært en vandrer i musikkens verden, og hans mange album kan være vanskelig å sjangerfeste. Det som imidlertid kan slåes fast, er at vi alle gjenkjenner god musikk når den treffer oss. 

Vi kan også påpeke det helt unike i tonespråket og saksofonspillet, lett gjenkjennelig og alltid melodisk, kraftfullt og inderlig. Hans spill berører alle som hører ham, kanskje mest fordi klangen er så nære den menneskelige stemmen som det antakelig er mulig å komme på et blåseinstrument. 

Sjekk gjerne gode eksempler i vedlagte opptak!

bottom of page